Krigsslutet V†ren 1945 led andra v„rldskriget mot sitt slut. Men kriget hade skapat en stor f”r”delse. Delar av Europa l†g i ruiner. M†nga l„nder hade f†tt sina ekonomier helt s”nderslagna och m†nga miljoner hade d”tt. Att bygga upp Europa igen var naturligtvis en gigantisk uppgift. Det stod helt klart att detta bara skulle vara m”jligt genom samarbete. Samtidigt var det alldeles n”dv„ndigt att f† ekonomin p† f”tter igen f”r att undvika ny politisk oro. Viktigt var ocks† att inte st„lla det besegrade Tyskland utanf”r. Efter Tysklands f”rlust i f”rsta v„rldskriget hade segrarmakterna kr„vt Tyskland p† stora skadest†nd och p† alla m”jliga s„tt l†tit tyskarna k„nna att just de var f”rlorarna. De ekonomiska problemen som blev f”ljden under 1920-talet och behovet hos tyskarna att h„vda sig sj„lva hade banat v„g f”r nazisterna. Marshallplanen Ett f”rsta steg p† v„gen mot †teruppbyggnad och samarbete blev Marshallplanen. I juni 1947 lade den amerikanska utrikesministern, general George Marshall, fram ett f”rslag om ekonomiskt bist†nd till Europa. Marshallplanen, som den kom att kallas, riktade sej inte "mot n†got land eller n†gon doktrin utan mot hunger, fattigdom, desperation och kaos" Ett krav fr†n amerikansk sida var dock att europ‚erna skulle administrera bist†ndspengarna gemensamt. D„rf”r uppr„ttades samarbetsorganisationen OEEC. Europar”relsen J„msides med det ekonomiska samarbetet inom OEEC som Marshallplanen hade satt ig†ng, p†gick i Europa ocks† str„vanden mot ett ”kat politiskt samarbete. Redan under andra v„rldskriget hade det uppst†tt tankar p† n†gon politisk union, d„r de nationella regeringarna skulle ge en del av sitt sj„lvbest„mmande till ett ”verstatligt organ. Det h„r var tankar som f”rekommit m†nga g†nger men nu fick de f”rnyad kraft i sp†ren av krigets f”r”delse. Kol och st†lunionen Det var fransmannen Jean Monnet som kom med id‚n att f”rs”ka bygga upp ett enat Europa steg f”r steg. Det allra viktigaste steget i en s†dan process var att se till att de gamla arvfienderna Frankrike och Tyskland aldrig mer r†kade i krig med varandra. B„sta s„ttet att g”ra detta var att hindra de tv† l„nderna fr†n att i smyg bygga upp en rustningsindustri genom att s„tta deras kol och st†lindustrier under ”verstatlig kontroll. I april 1951 kunde s† ett avtal om Europeiska kol och st†lunionen (CECA) skrivas under. Till Frankrike och V„sttyskland hade ocks† Beneluxl„nderna (Belgien, Nederl„nderna och Luxemburg) anslutit sig. Romf”rslaget De sex medlemsl„nderna valde nu ist„llet att arbeta f”r ett utvidgat ekonomiskt samarbete. Redan tidigare hade Beneluxl„nderna bildat en gemensam marknad. Vid ett m”te i Messina p† Sicilien i juni 1955 kom de sex l„ndernas utrikesministrar ”verens om att tills„tta en kommitt‚, som skulle utarbeta planer p† en gemensam marknad f”r alla sex l„nder. Kommit‚ns arbete ledde s† sm†ningom till uppr„ttandet av en europeisk ekonomisk gemenskap (EEC) och ett f”rdrag undertecknades i Rom den 25 mars 1957. P† samma g†ng undertecknades ett f”rdrag om gemensamt fredligt utnyttjande av k„rnkraften (EURATOM) Dessa tv† slogs 1967 samman till ett och bildade Europeiska Gemenskapen, (EG) EFTA Vid sidan av EEC uppr„ttades den europeiska frihandelsorganisationen EFTA i Stockholm 1959. I det ursprungliga EFTA (de sk yttre sju i motsats till de inre sex) ingick Storbritannien, Sverige, Norge, Danmark,, ™sterrike, Schweiz och Portugal. Storbritannien, Danmark och Portugal har senare l„mnat EFTA f”r EG medan Finland och Island har tillkommit. De sex EEC (EG) blev en stor framg†ng, bland annat d„rf”r att den tillkom just d† v„rldsekonomin v„nde fr†n stagnation till tillv„xt och h”gkonjunktur. Under den f”rsta tio†rsperioden lyckades EG inte bara genomf”ra en tullunion, d„r alla tullar mellan medlemsl„nderna hade avskaffats och en gemensam tullmur mot omv„rlden hade uppr„ttats. Man kunde ocks† 1962 uppr„tta en gemensam jordbrukspolitik (CAP) vilken innebar ”kad effektivitet samtidigt som jordbrukarna fick ett omfattande prisst”d. Detta f”ljdes av †tg„rder inom bland annat energi, forskning, milj”, utbildning, konsumentskydd och fiske. Redan 1960 hade man uppr„ttat en socialfond, fr„mst f”r avsedd f”r dem som drabbades av krisen inom "gamla" industrier s†som till exempel varv och textilindustrin. EG utvidgas F”rs efter att Frankrikes president Charles de Gaulle hade avg†tt kunde Storbritannien 1972, efter sin tredje ans”kan, accepteras som medlem tillsammans med Irland, Danmark och Norge. De sex hade blivit De nio. Man skulle ha blivit tio, men Norge avsade sig sitt medlemskap, sedan norrm„nnen efter en mycket upprivande folkomr”stning sagt nej till EG-anslutning. Sverige hade samtidigt som de nyblivna medlemmarna l„mnat in en ”ppen ans”kan, d„r medlemskap inte utesl”ts, men man drog senare tillbaka denna. Ist„llet fick man, liksom ”vriga kvarvarande EFTA-l„nder, ett frihetsavtal med EG. Enhetsakten Det var f”r att b„ttre kunna hantera detta nya och utvidgade EG, De tolv, som man i februari 1986 undertecknade Enhetsakten. Den inneb„r till„gg och „ndringar i Romf”rdraget och har som huvudsyfte att till 1992 †rs slut †stadkomma en enda stor "hemmamarknad" inom EG med fri r”rlighet f”r varor, tj„nster, m„nniskor och kapital (de fyra friheterna). I den sk vitboken, som EG-kommisionen arbetade fram i juni 1985, finns ett detaljerat program f”r hur man ska n† fram till denna inre marknad. De fyra friheterna Genomf”randet av denna inre marknad „r f”r EG inte ett m†l i sig. Den inre marknaden „r i st„llet ett medel f”r att en g†ng f”r alla genomf”ra de fyra friheter som fanns med redan i Romf”rdraget. 1. Frihet f”r varor Alla varor skall fritt kunna k”pas och s„ljas i alla EG-l„nder utan inskr„nkning. Inga nationella s„rregler skall kunna f”rhindra detta. M†nga regler och best„mmelser f”rhindrar detta idag. 2. Frihet f”r tj„nster Inom tj„nstesektorn (till exempel f”rs„kringsbolag och banker) skall alla f† verka fritt inom EG-omr†det. Tidigare var det sv†rt att s„lja tj„nster i alla EG-l„nder till f”ljd av nationella krav och best„mmelser. 3. Frihet f”r kapital Allt kapital skall fritt kunna flyta ”ver gr„nserna. Det skall vara fritt att spara och l†na pengar hos den bank och i det land som ger de b„sta villkoren. Det skall vara fritt att k”pa och s„lja aktier p† b”rser ”ver hela marknaden. 4. Frihet f”r personer Varje EG-medborgare skall utan hinder arbeta och studera i ett annat medlemsland. Man skall inte beh”va s”ka arbets- eller uppeh†llstillst†nd. En examen skall vara giltig i samtliga EG-l„nder. Man skall ocks† kunna bos„tta sej var man vill inom EG-omr†det. Utbildning och forskning Utbildnings- och forskningspolitiken h”r till EG-s tunga omr†den och fanns med redan i Romf”rslaget. Samarbetet inom utbildning och forskning har inte formen av gemensamma EG-lagar utan har ist„llet en mera samordnande funktion som bygger p† rekommendationer och direktiv. Samtidigt „r utbildnings- och forsknings fr†gor n†got av ”desfr†gor f”r Gemenskapen. H”g niv† p† b†da „r ett krav f”r att h„nga med inom vetenskap och teknologisk utveckling. En m†ls„ttning med EG „r ocks† att †terge Europa den roll man en g†ng hade inom vetenskap och teknologi som delvis ”vertagits av USA och Japan. Medlet „r bland annat h”gt utvecklad utbildning och forskning. Forskning EG har satsat stora resurser p† program som skall underl„tta forskning och utveckling och ”verbrygga bristerna. Man har ett flertal olika forkningsprogram. Omr†det livskvalitet omfattar bland annat medicinsk forskning inom till exempel AIDS och cancerforskningen. Inom information och kommunikations samh„llet ing†r ESPRIT, vars m†l „r att ge Europa konkurrens inom dataomr†det . Milj”politiken I Romf”rdraget har milj”fr†gorna inte f†tt n†got eget avsnitt. P† samma s„tt som n„r det g„llde socialpolitiken ans†gs ocks† milj”politiken vara en angel„genhet f”r varje enskilt medlemsland. De v„xande milj”problemen fick s† sm†ningom medlemsl„nderna att „ndra uppfattning, man konstaterade att milj”problemen bara kunde l”sas genom samarbete. I Enhetsakten s„tter man upp tre ganska allm„nt formulerade m†l f”r milj”arbetet: 1. Att bevara, skydda och f”rb„ttra milj”ns kvalitet. 2. Att bidra till att skydda m„nniskors h„lsa. 3. Att garantera ett f”rst†ndigt och rationellt utnyttjande av naturtillg†ngarna. Utrikespolitiken Ingenting s„gs i Romf”rslaget om ett utrikespolitiskt samarbete inom EG. Det visade sig emellertid snart att det fanns behov av att diskutera fr†gor av gemensamt utrikespolitiskt intresse. N„r det europeiska politiska samarbetet (EPS) skrevs in i Enhetsakten bekr„ftade man egentligen bara ett samarbete som redan fanns och som hade startat 1970 p† rekommendation av den s† kallade Davignonrapporten. I Bryssel sattes ett s„rskilt EPS-sekreteriat upp. EPS kommer att utv„rderas under 1992. Syftet med EPS „r att f”rs”ka skapa en gemensam utrikespolitik f”r hela EG. D„rf”r m”ts utrikesministrarna inom EG fyra g†nger om †ret f”r ”verl„ggningar under r†dets ordf”rande. Denne har ocks† skyldighet att informera Parlamentet om vad som tas upp inom EPS och ta h„nsyn till Parlamentets synpunkter. Mellan ministerm”tena sk”ter en politisk kommitt‚ p† tj„nstemannaniv† det l”pande arbetet. Hur styrs EG? EG „r en v„ldig byr†kratisk koloss. 325 miljoner m„nniskor fr†n tolv olika l„nder med nio olika spr†k skall genom sina representanter tillsammans fatta beslut som alla b†de m†ste vara n”jda med och kunna f”lja. Det finns likheter mellan hur EG styrs och hus Sverige styrs, men det finns ocks† stora skillnader. I den svenska grundlagen (Regeringsformen) st†r det att "all makt utg†r fr†n folket, folket utser en riksdag i allm„nna och anonymintetsskyddade val, riksdagen ska sedan i parlamentarisk ordning godk„nna den regering som skall ut”va makten genom sin f”rvaltning" EG har sin f”rfattning i Romf”rdraget sin regering i R†det, sitt f”rvaltningsorgan i Kommissionen och sin riksdag i EG-parlamentet. Den stora skillnaden ligger i att n†gon parlamentarism (folkstyre) inte till„mpas i EG. R†det R†det, brukar ibland „ven kallas Ministerr†det, „r enligt Romf”rdraget EGs beslutande organ. Medlemsl„nderna har varsin plats i r†det. Oftast „r det l„ndernas utrikesministrar som sitter d„r men det kan ocks† vara n†gon fackminister. Om r†det skall fatta ett beslut i en arbetsmarknadsfr†ga, representeras l„ndernas regeringar av sina arbetsmarknadsministrar. Fackministrarna tr„ffas n„r deras omr†den skall behandlas av r†det. M”tena brukar „ga rum i Bryssel eller Luxemburg och „r inte offentliga. Ordf”randeposten i r†det roterar mellan medlemsl„nderna. Ordf”randelandets utrikesminister kallas r†dspresident och representerar ocks† r†det inf”r till exempel FNs generalf”rsamling. Kommissionen EG-kommissionen sk”ter allt l”pande arbete inom EG. Kommissionen best†r av 17 ledam”ter (kommission„rer) De tv† st”rsta medlemsl„nderna har tv† ledam”ter vardera, ”vriga l„nder har en. Bland ledam”terna utser regeringarna en president och sex vicepresidenter, alla f”r tv† †r. Kommissionen sammantr„der varje vecka och besluten fattas med enkel majoritet. Inga protokoll publiceras fr†n kommissionens samantr„den. Kommissionsledam”terna arbetar f”r hela gemenskapen och inte f”r sina respektive l„nder, vilket de h”gtidligt m†ste lova och f”rs„kra. Varje kommission„r „r ocks† chef f”r ett eller flera av de 23 generaldirektoraten som arbetar med olika fr†gor, till exempel: arbetsmarknad, kommunikation vetenskap och milj”. Parlamentet En folkf”rsamling som Sveriges riksdag har suver„n r„tt att stifta alla lagar. EGs "riksdag", EG parlamentet, har inte denna r„tt. Det „r en folkvald f”rsamling utan egentlig beslutander„tt. Den har enbart en r†dgivande funktion. I Enhetsakten ersattes Rom f”rdragets "F”rsamlingen" med "EG-parlamentet". Det nya parlamentet fick fler ledam”ter och befogenheter men „r i realiteten fortfarande ganska tandl”st. EG-parlamentets ledam”ter v„ljs p† fem †r i direkta val som h†lls vid en och samma tidpunkt i de olika medlemsl„nderna. Valdeltagandet „r ofta l„gre „n vid val till de nationella folkf”rsamlingarna. EG-parlamentets „r samlat tv† veckor i m†naden och ledam”terna representerar inte sina egna l„nder utan sina personliga uppfattningar. Detta inneb„r att parlamentsgrupperna inte „r nationella utan politiska. EG-domstolen Domstolen „r i sina beslut helt obunden av medlemsregeringarna och EGs ”vriga organ. Den har sina r”tter i Kol- och st†lunionen och skall se till att de av R†dets beslut som har lagkarakt„r blir r„tt tolkade och till„mpade. Domstolens beslut tar ”ver nationell lagstiftning i fr†gor som ber”r Gemenskapen, dessa beslut kan inte ”verklagas. Utslagen kommer att skapa en ny europeisk r„tt som blir bindande f”r alla medlemsl„nder. Domstolen best†r av tretton erfarna domare och sex allm„nna ombud eller generaladvokater. Mandattiden „r sex †r och ledam”terna representerar inte sina medlemsl„nder. EGs handel med omv„rlden EG „r idag v„rldens st”rsta handelsmakt med en femtedel av all handel. Det „r mer „n vad s†v„l USA som Japan har. EFTA „r dominerande handelspartner vilket f”rklaras av n„rhet, tradition samt av att EG och EFTA har ett handelsavtal som ger ”msesidig tullfrihet f”r industrivaror. Handeln med u-l„nder „r omfattande. De flesta EG-l„nder har tidigare haft kolonier. Efter avkoloniseringen har man beh†llit sina handelsf”rbindelser. Br„nsle (olja) och r†varor svarar f”r en fj„rdedel av importen. Oljans andel „r 16% men andelen har halverats sedan 1980 d† „ven priserna var h”gre. Utvinningen av olja inom EG fr†n f„lt i Nordsj”n har minskat importen fr†n OPEC-l„nderna (de oljeproducerande staterna) till en tredjedel p† tio †r. EG var 1987 en nettoimport”r av livsmedel. Den "f”rnyade" jordbrukspolitiken v„ntas minska livsmedelsimporten v„sentligt. Som helhet har EG underskott i handelsbalansen. Man importerar allts† mer „n man exporterar. Endast V„sttyskland uppvisar ett n„stan besv„rande stort ”verskott (34%). Det st”rsta underskottet i handelsbalansen har Nederl„nderna d„r endast 64% av importen t„cks av export. Handeln mellan EG-l„nderna har givetvis ”kat och utg”r knappt 59% en drygt 20-procentig ”kning efter 30 †rs gemenskap. Sveriges f”rh†llande till EG Sverige har tv† slags avtal med EG. Dels har vi ett multilateralt avtal (avtal mellan flera l„nder) med EG via EFTA. Men vi har ocks† ett avtal som bara g„ller mellan Sverige och EG, ett bilateralt avtal (avtal mellan tv† l„nder). 1972 sl”t Sverige avtal med d†varande EEC och med "kol- och st†lunionen" (CECIA) om tullfri handel med industrivaror. Detta avtal godk„ndes samma †r av den svenska riksdagen och tr„dde i kraft den f”rsta januari 1973. F”r att r„knas som tullfria m†ste varorna vara tillverkade i ett EG eller EFTA land, vilket inneb„r att de f†r inneh†lla h”gst 40% importerat material. Det finns ocks† ett l”pande samarbete mellan EG och den svenska regeringen. Det „r tj„nstem„n fr†n EG-kommissionen och de svenska departementen som m”ts f”r ”vervaka hur de avtal man redan tr„ffat h†lls. Sverige har en delegation i Bryssel, en slags EG-ambasad, d„r arbetet leds av en ambassad”r. EG-anpassning I riksdagens beslut g„llande EG-fr†gan v†ren 1988 sades bland annat att Sverige ensidigt skulle anpassa sig till vissa EG-normer. Tanken var att eventuellt ut”kat framtida samarbete skulle bli l„ttare ju f„rre skillnader det fanns mellan de svenska och de i EG till„mpade reglerna. Skillnader skulle kunna hindra konkurrensen mellan svenska f”retag inom EG. Uppbyggnaden av EG - En ”versikt Av Jennie Paleski 1992